Dobré správy

  • Saša Tinková
    Túžime po láske, žiť ju, prijímať ju a následne dávať, čo sa nám vrchovate darí vtedy, keď sme tými, kými sme boli pôvodným božím zámerom stvorení. Sklamaní svetom, matériou, ľuďmi, kariérami, unavení vecami, zážitkami, ruchom, zhonom, hľadáme v duchovne mnohí práve toto. Spočinúť v tej Pravde - kto som, kam patrím. Pocítiť, že keď už sme tu, na tomto svete, tak to musí byť z nejakého dobrého dôvodu. A možno z toho najkrajšieho – z lásky...
    2020-09-08
  • sr. Vojtecha Mereďová SPraem
    Pán Ježiš dáva každému kresťanovi nejaký osobitný dar, aby týmto darom človek oslavoval Boha. Jednému dáva dar slova, aby mohol druhým hovoriť o Kristovi, sile a kráse viery. Druhému dáva milosrdné srdce, aby týmto obrazom oslavoval Božiu lásku. Tretiemu Pán dáva umelecký dar, aby písal ikony, obrazy Krista a svätých alebo staval pre Neho chrámy. No pre Pána je ešte iný neporovnateľný dar. Takýto dar je čistý, panenský život rehoľnice.
    2020-08-03
  • Saša Tinková
    Dnešné duchovné sféry ponúkajú mnoho ciest a techník, ako sa začať ľúbiť a prijímať. Snažila som sa ako blázon, študovala som, makala, meditovala, vyhlasovala pozitívne vetičky, čistila energie, čakry, minulosť, podvedomie, prosila liečiteľov, senzibilov... A nič... Cítila som sa stále mizernejšie. Nič nefungovalo
    2020-06-24
  • Bernadeta Miková
    Misiou Domova Srdca je byť s tými, ktorí žijú na okraji spoločnosti. Na začiatku svojej činnosti sa organizácia zamerala predovšetkým na deti žijúce na ulici. Neskôr sa jeho apoštolát rozšíril na chorých, osamelých ľudí, nemocnice, väzenia atď ... Skupina 4-6 mladých dobrovoľníkov rôznych národností žije v dome Domova Srdca v niektorých chudobných častiach sveta. Vedú jednoduchý život založený na modlitbe a službe. Dom je otvorený potrebným. Každý dom je založený so súhlasom diecézneho biskupa.
    2020-05-04
  • Saša Tinková
    ...A potom prišiel vírus. A svet mi hovoril, ako sa mám báť. A ja som sa nebála. Vôbec. Ničoho... Už som nechcela. Už som ani nevládala... Bála som sa celý život. Zlyhaní. Zlých koncov. Katastrof. Odmietnutí. Chýb. Osamotenia. Odmietnutia. Utrpenia. Chorôb. Bolesti. Smrti... Takto na mňa Zlý celý život útočil. Takto ma klamal. Gniavil, pritláčal k zemi. Bral mi dych. Bral mi život. Ťahal ma do tmy. Tak veľmi-veľmi nechcel, aby som videla Svetlo! Tak strašne mi chcel zabrániť, aby som poznala Lásku...
    2020-03-29

Video

Prorocká výzva Geoffa Poultera pre Slovensko, ktorá sa začína napĺňať.


Zaujímavá a výpovedná skúsenosť západoeurópskeho muža s hinduizmom, budhizmom, jógou, ezoterikou a okultizmom.


Príbeh bývalého teroristu, ktorý dnes spája etniká a kmene.
Stephen Lungu


Hudobníčka Lacey Sturm, bývalá speváčka kapely Flyleaf, bola presvedčenou ateistkou a mala v úmysle vziať si život... ale zrazu sa všetko zmenilo.


Všetci sme súčasťou veľkého príbehu. Veľký príbeh sveta tvoria minulé a aktuálne životné príbehy jednotlivých ľudí. Portál mojpribeh.sk je zameraný na najdôležitejší moment príbehu sveta a jednotlivca a tým je osobné stretnutie človeka s Bohom.

Správa - Andrew V. Abela, Ph.D.
Kapitalizmus, socializmus... alebo niečo iné?

small_small_Andrew Abela.jpg

Andrew V. Abela, Ph.D., je zakladajúcim členom Kapituly severnej Virginie a predsedom Katedry obchodu a ekonómie na Catholic University of America.

Pri úvahách o ekonomike, finančnej kríze a Gorile málo berieme do úvahy múdrosť siciálneho učenia Cirkvi. Svetlo, ktorým Kristus žiarii skrze Cirkev na tento svet sa týka všetkých oblastí života, aj ekonomiky. Ponúkam Vám preklad rozhovoru s Dr. Andrewom Anelom, odborníkom na finančné otázky.

Dr. Andrew Abela tvrdí, že učenie Katolíckej cirkvi týkajúce sa oblasti trhovej ekonomiky je jednoznačné. Čo si Cirkev myslí o kapitalizme, socializme a iných ekonomických systémoch? Abela čerpá z diela Catechism for Business (Katechizmus pre obchod) a cituje vyjadrenia svätých otcov na tému socializmu a kapitalizmu z posledných desaťročí.

Kvôli súčasným ekonomickým problémom niektorí odborníci spochybňujú výhody trhovej ekonomiky. Pre vysvetlenie postoja Cirkvi ku kapitalizmu a socializmu budem čerpať z diela Catechism for Business.

Začnime hneď v strede: predstavuje katolícke učenie o ekonómii určitú strednú alebo tretiu cestu medzi kapitalizmom a socializmom? Odpoveď znie: nie. „Cirkevná sociálna doktrína nie je 'treťou cestou' medzi liberálnym kapitalizmom a marxistickým kolektivizmom ... tvorí samostatnú kategóriu … je presnou formuláciou výsledkov starostlivého uvažovania o komplexných skutočnostiach ľudského bytia … vo svetle viery a cirkevnej tradície“ (blahoslavený Ján Pavol II., Sollicitudo rei socialis, č. 41).

Cirkev nevyberá nejaký konkrétny ekonomický model ako katolícku cestu ekonomického života. „Cirkev neponúka žiadne modely; reálne a efektívne modely môžu vyvstať len v rámci rôznych dejinných okolností prostredníctvom úsilia všetkých tých, ktorí zodpovedne čelia konkrétnym problémom v spoločenských, ekonomických, politických a kultúrnych aspektoch, pretože sa navzájom ovplyvňujú“ (Ján Pavol II., Centesimus annus, č. 43).

Zodpovedá socializmus evanjeliovému učeniu? Odpoveď je znova „nie“. „Musíme zavrhnúť ilúziu, že politika prerozdelenia existujúceho majetku by mohla problémy definitívne vyriešiť. V modernej ekonomike je hodnota majetku plne závislá od schopnosti generovať výnosy v prítomnosti a budúcnosti. Preto sa nevyhnutne musí vytvárať bohatstvo, a musíme na to pamätať, ak chceme, aby bol boj proti hmotnej chudobe účinný z dlhodobého hľadiska,“ povedal pápež Benedikt XVI. vo vyhlásení ku Svetovému dňu mieru 1. 1. 2009.

Ide najmä o to, že „solidarita je v prvom rade zmysel pre zodpovednosť každého človeka voči každému človeku, a preto nemôže byť zverená výlučne štátu“ (Benedikt XVI., Caritas in veritate, č. 38). „Keď sociálny štát zasahuje priamo a odníma spoločnosti zodpovednosť, jednotlivci sa už toľko nezapájajú do pomoci druhým, nadmerne stúpa množstvo verejných orgánov, ktorých zmýšľanie je skôr byrokratické než orientované na starostlivosť o ľudí, a ktoré sú charakteristické obrovským navýšením nákladov“ (Centesimus annus, č. 48).

A preto „náboženský socializmus [a] kresťanský socializmus stoja v protiklade. Nikto nemôže byť zároveň dobrým katolíkom a ozajstným socialistom“ (pápež Pius XI., Quadragesimo anno, č. 120).

A čo kapitalizmus? Je v súlade s evanjeliovým učením? Na túto otázku v roku 1991, tesne po páde Sovietskeho zväzu, opatrne odpovedal Ján Pavol II.:

„Ak pod pojmom 'kapitalizmus' myslíme ekonomický systém, ktorý uznáva fundamentálnu a pozitívnu rolu obchodu, trhu, súkromného vlastníctva a následnej zodpovednosti za prostriedky výroby a slobodné ľudské konanie v ekonomickom sektore, potom je odpoveď kladná, aj keď by bolo možno vhodnejšie hovoriť o 'obchodnej ekonomike', 'trhovej ekonomike' alebo 'slobodnej ekonomike'.

No ak 'kapitalizmus' definujeme ako systém, v ktorom sloboda ekonomického sektora nie je súčasťou solidného právneho systému, a ktorý nechápe túto slobodu ako súčasť širšie chápanej ľudskej slobody, ktorej jadro je etické a náboženské, potom je odpoveď jednoznačne záporná“ (Centesimus annus, 42).

Trhová ekonomika teda je v súlade s evanjeliovými hodnotami, ak je zasadená do systému zákonov, ktoré zaručujú, že slúži všetkým aspektom ľudskej slobody, nie len ekonomickej slobode. Pretože „ekonomická sloboda je len jedným z prvkov ľudskej slobody. Ak sa pozeráme na ekonomickú slobodu oddelene, vnímajúc človeka čisto ako výrobcu alebo spotrebiteľa tovarov, a nie ako osobu, ktorá vyrába a konzumuje, aby prežila, potom ekonomická sloboda stráca nevyhnutnú spojitosť s človekom a nakoniec sa mu odcudzí a utláča ho“ (Centesimus annus, č. 39).

V predchádzajúcom článku som spomenul nový študijný odbor na Catholic University of America - Obchodná analýza, jednoročný diplomový odbor oboznamujúci študentov humanitného zamerania s jazykom a nástrojmi obchodu (msba.cua.edu). V rámci tohto odboru vyučujem predmet s názvom Duch podnikania, na ktorom čítame plné texty vyššie spomenutých hlavných pápežských spisov, aby študenti získali náležitý morálny pohľad na ekonomiku. A zamestnávatelia to oceňujú. S hrdosťou môžem povedať, že všetci absolventi z prvého roku sa úspešne zamestnali a ich plat je viac než o 50 % vyšší v porovnaní so sumou, ktorú by zarábali pred absolvovaním tohto študijného odboru.

Preklad Mária Fileková a Rastislav Dluhý

Prezaté so súhlasom Rastislava Dluhého


Späť na svedectvá | | Staň sa priateľom mojpríbeh.sk na FB a ohlasuj evanjelium